Termín blended learning v sobě zahrnuje velké množství metod, kterými lze účinně působit na vzdělávací proces a které uživateli – vzdělávanému – prezentují vzdělávací obsahy (learning contents) prostřednictvím vhodného software.
I. Úvod do problematiky
Termín blended learning v sobě zahrnuje velké množství metod, kterými lze účinně působit na vzdělávací proces a které uživateli – vzdělávanému – prezentují vzdělávací obsahy (learning contents) prostřednictvím vhodného software (collaboration software), WBC (Web-based courses) apod. Termínu blended learning se také často užívá k popisu výuky/vyučovacího procesu, který kombinuje množství aktivit včetně výuky tváří v tvář v rámci jednotlivých tříd (face-to-face classrooms), tzv. živý e-learning (live e-learning) a individuální vzdělávání vlastní rychlostí (self-paced learning). Blended learning je také často charakterizován jako distanční vzdělávání podporované e-learningem, terminologická hranice není u tohoto termínu zřetelně ohraničena.
V českém prostředí (ZŠ, SŠ) se pojem blended learning spojuje většinou s výukou (ale také domácí přípravou), která využívá offline e-learningových nástrojů (ICT apod.) – zejména multimediálních CD-ROMů (výukové programy, encyklopedie apod.).
Univerzitní a firemní sféra pojem blended learning spojuje s kombinací prezenční výuky a e-learningové (online) podpory.
II. Základní modely blended learningu
Blended learning se často kategorizuje do tří modelů:
1. Vzdělávání zaměřené na rozvoj dovedností (skill-driven learning)
Tento model kombinuje individuální vzdělávání vlastním tempem s podporou učitele či facilitátora, kteří podporují rozvoj znalostí a dovedností žáka.
2. Vzdělávání zaměřené na rozvoj postojů/přístupů (attitude-driven learning)
Tento model pracuje s vybranými událostmi a masmédii, s jejichž pomocí ovlivňuje chování vzdělávaného.
3. Vzdělávání zaměřené na rozvoj kompetencí (competency-driven learning)
Tento model kombinuje více metod, kterými lze působit na rozvoj kompcí vzdělávaného (dále).
Blended learning models
(Purnima Valiathan, Kamil Kopecký)
CÍL |
DOSAŽENÍ |
|
MODEL I. |
Rozvoj specifických znalostí a dovedností, které jsou pravidelně podporovány a verifikovány učitelem či facilitátorem. |
• tvorba skupinového vzdělávacího plánu, který podporuje individuální samostudium – to je vázané plánem/rozvrhem |
MODEL II. |
Rozvoj nových postojů/přístupů a chování v každodenním společenském kontaktu. |
• synchronní internetové meetingy (Web-based meetings) |
MODEL III. |
Ovládnutí a přenos znalostí – studenti/žáci/pracovníci jsou v kontaktu s experty na danou problematiku, učí se z jejich zkušeností. |
• práce s instruktorem – expertem |
1. Skill-driven model blended learningu
Skill-driven model blended learningu představuje kombinaci:
a) interakce jednotlivých účastníků edukačního procesu prostřednictvím emailu, diskusních fór a komunikace „tváří v tvář“,
b) samostudia podporovaného WBT a knihami.
Tento přístup lze přirovnat k chemické reakci, ve které učitelé/instruktoři hrají úlohu katalyzátoru, který umožňuje dosáhnout žádaného výsledku – vzdělání. Základem kvalitně realizovaného blended learningu je dobře zpracovaný plán, používání synchronních i asynchronních komunikačních prostředků (chat, videokonference, webinar vs. email).
2. Attitude-driven model blended learningu
Attitude-driven model kombinuje tradiční výuku realizovanou ve třídách s online vzděláváním. Příkladem takto realizovaného vzdělávání jsou například kurzy manažerských dovedností, kurzy kultury mluveného projevu apod.
3. Competency-driven model blended learningu
Třetí model blended learningu je zaměřen na získávání znalostí a dovedností od zkušených expertů, někdy se také v souvislosti s tímto přenosem hovoří o tzv. experience sharing – sdílení zkušeností.
III. Shrnutí
V průběhu využívání blended learningu vzdělávaný/studující prochází třemi základními etapami:
a) v úvodní etapě získává studující s pomocí ICT potřebné znalosti a dovednosti,
b) v druhé etapě jsou formovány jeho postoje a jeho chování,
c) v závěrečné etapě získává vzdělávaný zkušenosti a vstupuje do praxe.
Blended learning umožňuje realizovat efektivní studium s podporou multimediálních informačních a komunikačních prostředků, v českém školství je velmi často využíván ve vyučovacích hodinách (multimediální encyklopedie, videoukázky na CD, internetové ukázky apod.), ale i v domácí přípravě (výukové programy, které procvičují učivo, multimediální encyklopedie jako cenné informační zdroje).
IV. Terminologický slovníček
Blended learning – smíšené vzdělávání; kombinuje prezenční prvky s prvky distančními, využívá e-learningu (online i offline).
Experience sharing – sdílení zkušeností; proces, ve kterém se učí vzděláváný za pomoci zkušeného experta (ve školství například náslechová praxe).
Facilitátor – sparing partner; soupeř, umožňující trénovat jisté znalosti či dovednosti (argumentace, asertivita apod.).
Learning contents – vzdělávací obsah; základem kvalitně realizovaného blended learningu je kvalitní pokud možno multimediální vzdělávací obsah.
Learning (Content) Management System (LMS/LCMS) – systém řízeného vzdělávání; virtuální škola, obsahující velké množství nástrojů pro řízení a podporu studia, realizovaného prostřednictvím intranetu či Internetu.
Self-paced learning – samostudium; studující pracuje vlastním pracovním tempem dle zadaného plánu/rozvrhu.
WBT (Web-based Training) – vzdělávání, využívající internetových tzv. webových technologií; vzdělávací obsahy (případně pouze studijní opory) jsou prostřednictvím Internetu distribuovány vzdělávaným.
Web-based meetings – virtuální online meetingy, které v sobě mohou zahrnovat komunikaci prostřednictvím textu (chat), zvuku (net-meeting, net-call) či videa (videokonference).
Webinar – seminář, který probíhá prostřednictvím Internetu.
V. Informační zdroje
• Valiathan, P. Blended Learning Models [online]. Learning Circuits – American Society of Training & Development. Alexandria (Virginia, USA): ASTD, 2002.
Dostupné na WWW: Learningcircuits.org
• Kopecký, K., Krejčí, V. Současné trendy e-learningem podporovaného vzdělávání [online]. Net-University s.r.o. Olomouc: Net-University, 2004.
Dostupné na WWW: Net-University s.r.o.
• Cross, J., Hamilton, I. The DNA of eLearning, excerpt from Beyond eLearning [online]. Internet Time Group, 2002.
Dostupné na WWW: Internettime.com
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.