E-learning je forma vzdělávání s využitím elektronických pomůcek, realizovaná zejména v online prostředí (internet, intranet, lms, wbt).
Naše společnost používá pro vzdělávání přes Internet specifického software LMS (learning management system) UNIFOR. Tento software lze efektivně využívat pro vzdělávání vaší školy, firmy, instituce. LMS si představte jako virtuální školu, vícevrstevné prostředí, která zprostředkuje studentům množství informací, verifikuje, motivuje, aplikuje vědomosti apod.
V Českém a světovém prostředí e-learning nejčastěji spojujeme se vzděláváním po Internetu.
Pro vaše potřeby je možné využít také program UDS (univerzální dotazníkový systém), který umožňuje velmi rychle a jednoduše vytvořit v prostředí Internetu funkční dynamický dotazník (ukázka) pro nejrůznější typy výzkumů a dotazníkových šetření.
• Internet a webové stránky pronikly do našeho života i práce a tuto skutečnost musíme akceptovat. Využijme možností, které nám nabízí. Trh práce požaduje změnu i Vaší profesní kvality, nabízí nové kontakty a informace, pokud ovšem máte zájem.
• Vědomosti, nové znalosti a zkušenosti odborníků, tedy jejich know how, využijte i Vy! Informace můžeme mít všichni a okamžitě!
• Globalizace Internetu a ztráta diskontinuity poznávání, souběžná a okamžitá spolupráce umožňuje průběžně měnit a zkvalitňovat informace. Proč tyto možnosti nevyužít?
• Levněji, rychleji a ve stejné nebo lepší kvalitě než dosud. Odpadají náklady za učebny, cestovné, ubytování. Studujete ne podle rozvrhu školy, ale podle svých možností, času a podmínek! To znamená mít materiály a učitele 24 hodin a 7 dní v týdnu pro sebe!
• Ubývá odborníků, přibývá drahých specialistů, zkusme s nimi levně a výhodně spolupracovat! Znám-li, jsem připraven.
• Většina lidí je ze škol nasměrována na jednu profesi, zvětšete své možnosti vědět, znát a umět.
Ilustrační příklad
Student kombinovaného studia na VŠ (průměrně) |
Student kurzu e-learningu (průměrně) |
Časovou ztrátu při studiu na VŠ a naopak výhodnost studia podle vlastní potřeby zhodnotí každý sám.
Tvorba e-learningového kurzu
V průběhu tvorby e-lerningového kurzu postupujeme podle strategie ADDIE modelu tvorby kurzu.
Tento v EU běžně využívaný model obsahuje tyto etapy:
1) Analysis – vstupní analýza cílové skupiny, tvorba vzdělávacího modelu, analýza vzdělávacích forem a obsahu
2) Design – návrh kurzu, struktura kurzu, multimedialita a interaktivita etc.
3) Development – vývoj kurzu dle stanovéného scénáře (workplan)
4) Implementation – implementace vzdělávacího obsahu do vzdělávacího prostředí
5) Evaluation – průběžná a závěrečná evaluace
Co říci závěrem?
Stále hovoříme o vstupu do moderní společnosti. Omyl. Jsme v té společnosti, kterou vytváříme. Rozporuplné, hladové po potravě i po vzdělání. Je na nás, kam se dostaneme. Je na nás, kam půjdeme, důležité je nestát.
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.